Neizvjesnost oko kretanja budućih troškova predstavlja ključnu prepreku za prihvaćanje novog pogona; potrošači razmatraju inovativna autonomna vozila kao i poslovne modele koji uključuju različite usluge pretplate
Automobilski sektor i dalje se suočava s izazovima vezanim uz očekivanja potrošača i ekonomske neizvjesnosti, piše Deloitte u ovogodišnjem izvješću ‘Globalno ispitivanje stavova kupaca automobila u 2024. godini‘ u kojemu istražuju potrošačke trendove koji oblikuju globalni automobilski sektor, uključujući interes za kupovinu električnih vozila, svrhu kupnje, lojalnost prema brendu, nove tehnologije u autoindustriji, te različite inovativne usluge vezane uz vozila.
Prelazak na električna vozila suočava se s nizom izazova
– Usprkos smanjenju cijena i vladinim poticajnim mjerama, prelazak na električna vozila suočava se s nizom izazova, uključujući veće kamatne stope, nezadovoljstvo dosegom električnih automobila, vremenskom trajanju punjenja baterije kao i dostupnosti same infrastrukture punionica, što dovodi do smanjenja potražnje za električnim vozilima na nekim tržištima – piše u izvješću.
U SAD-u planirana kupnja vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem porasla je devet postotnih bodova u odnosu na 2023. godinu (na 67%), signalizirajući postojanje izazova u prelasku na elektrifikaciju u bliskoj budućnosti. Globalno, interes potrošača za vozila s unutarnjim izgaranjem također je porastao u Njemačkoj, Japanu i Republici Koreji (za 4% na svakom tržištu). Interes potrošača za električna vozila na baterije (BEV) najveći je u Kini (33%), dok japanski potrošači i dalje preferiraju hibridna električna vozila (HEV/PHEV) (41%).
U okolnostima umjerene inflacije, vrijeme potrebno za punjenje baterije postalo je glavni izazov koja usporava prelazak na električna vozila u SAD-u (50%), Japanu (48%), Republici Koreji (48%), Jugoistočnoj Aziji (45%), Indiji (43%) i Kini (42%), dok je doseg vožnje je glavna prepreka za kupce u Njemačkoj (55%), navodi se u izvješću Deloittea.
Nije klima već troškovi goriva
Općenito, pristupačnost cijene vozila ostaje kritično pitanje za automobilsku industriju SAD-a, jer većina ispitanih potrošača i dalje očekuje da će platiti manje od 50 tisuća USD za svoje sljedeće vozilo, uključujući 81 posto onih koji planiraju kupiti vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem i 74 posto onih koji planiraju kupiti električno vozilo.
Unatoč aktualnoj zabrinutosti zbog klimatskih promjena i smanjenja štetnih emisija, želja za smanjenjem troškova goriva glavni je razlog što potrošači biraju električna vozila u SAD-u, Jugoistočnoj Aziji, Republici Koreji, Japanu i Njemačkoj. Samo u Indiji je briga za okoliš glavna motivacija za kupovinu električnih vozila dok je u Kini motivacija vezana uz doživljaj tijekom vožnje.
Doseg je važan
Skoro polovica (46%) ispitanika u SAD-u koji trenutno nemaju namjeru kupnje električnog vozila na baterije (BEV), eventualno bi promijenili svoju odluku ukoliko bi njihov doseg s punom baterijom bio najmanje 600 kilometara, navodi izvješće.
Većina ispitanika je zabrinuta zbog utjecaja baterije električnog vozila na okoliš, posebno u Indiji (89%), Jugoistočnoj Aziji (77%) i Republici Koreji (69%). Istovremeno, potrošači diljem svijeta smatraju da bi brojni dionici u širem opskrbnom lancu trebali surađivati kako bi razvili uspješno rješenje za prikupljanje, skladištenje i recikliranje baterija nakon njihovog vijeka trajanja, uključujući proizvođače automobila (Republika Koreja 33%), kompanije koje se brinu za prikupljanje i reciklažu baterija (Kina 27%) te same proizvođače baterija (Njemačka 23%). U SAD-u, ispitani potrošači također bi više voljeli da odgovornost snose poduzeća za reciklažu baterija (20%).
Deloitte također navodi kako praktičnost korištenja kreditne/debitne kartice za plaćanje javnog punjenja električnih vozila može biti ključni faktor za poticanje prihvaćanja električnih vozila, budući je preferencija ovog načina plaćanja u SAD-u porasla za devet postotnih bodova u odnosu na 2023. godinu (56%), a u Republici Koreji za 11 postotnih bodova (57%). U međuvremenu, na godišnjoj bazi, preferencija plaćanja putem aplikacije za pametne telefone pala je za sedam postotnih bodova u Kini (na 46%) i za 17 postotnih bodova u Indiji (na 28%).

Što se sve uzima u obzir kod kupovine novih vozila?
Brojni potrošači diljem svijeta razmišljaju o promjeni marke za svoje sljedeće vozilo. Unatoč promjenama potrošačkih navika, osnovni kriteriji u donošenju odluke o kupnji vozila su i dalje cijena, performanse i kvaliteta.
Cijena je na vrhu popisa faktora koji utječu na izbor marke vozila za ispitanike u SAD-u (59%), Japanu (58%) i Njemačkoj (55%), dok su performanse vozila glavni faktor u Republici Koreji (55%) i Kini (53%). Kvaliteta proizvoda je od najvećeg značaja u Indiji (65%). Više od polovice (51%) ispitanih američkih potrošača razmatra odabir druge marke vozila prilikom svoje sljedeće kupovine.
Želja za isprobavanjem nečeg novog glavni je razlog za većinu potrošača diljem svijeta kada razmišljaju o promjeni marke za svoje sljedeće vozilo, uključujući i u SAD-u (37%) i u Jugoistočnoj Aziji (50%). Pristup novim funkcijama glavna je preokupacija potrošača u Indiji (64%) i Kini (41%).
Fizička interakcija ključna je za iskustvo kupnje vozila, posebno kada je riječ o probnoj vožnji za ispitanike u Indiji (94%) i u SAD-u (86%). Osobno pregovaranje o uvjetima kupnje važno je potrošačima u Jugoistočnoj Aziji (90%), kao i interakcija sa stvarnim ljudima za kupce u Njemačkoj (80%). Fizička interakcija s vozilom prije kupnje najvažnija je za kupce u Kini (91%) i Japanu (77%).
Sklonost prema domaćim proizvođačima automobila najjača je među ispitanim dionicima u Japanu (70%) i Republici Koreji (50%), dok je najmanje prisutna u Jugoistočnoj Aziji (22%) i SAD-u (35%), što naglašava konkurentski izazov s kojim se neki brendovi suočavaju na vlastitim tržištima.
– Automobilska industrija i dalje se suočava s nizom izazova vezanima uz električna vozila, a postoje i izazovi i u širem lancu opskrbe. Zbog trenutnih maloprodajnih cijena te limita vezanih uz doseg vozila po jednom kompletnom punjenju, kao i dostupnosti potrebne infrastrukture, neki se potrošači ponovno okreću vozilima s unutarnjim izgaranjem. Navedene promjene svakako predstavljaju i izazove za različite dionike ekosustava, uključujući regulatorna tijela, koja ulažu u zelene programe prelaska na električna vozila zbog postavljenih ambicioznih političkih ciljeva u kratkim vremenskim okvirima – ističe Alan Štefanac, viši menadžer u Deloitteovom odjelu poslovnog savjetovanja.
Izvor: lidermedia.hr