Masti u prehrani ZDRAVLJE Značaj uravnoteženog unosa masnoća u prehrani prije zime

0

Potreba tijela za mastima povećava naš apetit za masnom hranom, a to nije slučajno. 

U ayurvedi, jesen i rana zima su doba godine u kojima prevladava vata doša, a samim time i kvalitete suhoće, promjenjivosti i hladnoće. Kako bismo spriječili pretjeranu suhoću vata sezone, našem tijelu je potrebna topla hrana s pojačanim, ali uravnoteženim unosom zdravih masnoća. 

Povećana vata doša može donijeti razne probleme u našem organizmu poput dehidracije i suhoće u probavnom sustavu, zglobovima i kostima te vrtoglavicu, tjeskobu i gubitak težine. 

Prema ayurvedi, zdrave masnoće njeguju jetru, daju nam energiju, opuštaju um i stabiliziraju osjećaje što je za vata došu vrlo važno. Omogućuju lako uklanjanje otpadnih tvari, omekšavaju suha i tvrda tkiva, podmazuju zglobove i povećavaju njihovu čvrstoću. 

Tri načina upotrebe masnoća u ayurvedi

Masnoće se koriste u raznim ayurvedskim tretmanima za obnavljanje snage i jačanje organizma.

U terapijama Panchakarme upotrebljavaju se visokokvalitetna organska ulja, sama ili u kombinaciji s ljekovitim biljem, za pročišćavanje i pomlađivanje tijela.

  1. Redovna masaža tijela biljnim uljem spriječava prerano starenje, smanjuje stres i napetost te blagotvorno djeluje na opuštanje cijelog tijela, naročito živčanog sustava. Uljna masaža daje elastičnost te zdrav i blistav sjaj koži, a također povoljno djeluje na tonus mišića.
  2. Oralna upotreba ulja postupak je koji se također koristi u terapijama čišćenja (Panchakarma) kako bi se omekšali i izvukli toksini iz dubinskih, perifernih tkiva. Redovito korištenje 1 čajne žličice gheeja uz obroke pomaže u izgradnji vitalne energije (ojasa), zdrave težine i snage. 
  3. Matra Basti (klizma) se smatra ključnim tretmanom ayurvedske terapije jer izvlači nečistoće ne samo iz crijeva nego iz čitavog tijela. Njega i čišćenje crijeva sa sezamovim uljem smiruje bolne i otečene zglobove te pomaže kod napetosti u vratu i leđima. Pomlađuje se cijeli organizam i podiže imunitet.

Kako najlakše koristiti uravnoteženu prehranu mastima?

Masti tijekom jeseni
Foto: Unsplash

U kasnu jesen i na početku zime koristite namirnice koje su masne, zagrijavajuće i teške, kao suprotnost suhoj, laganoj i hladnoj vata doši.

Masna hrana je uglavnom blaga po svojoj prirodi, a prema ayurvedskoj preporuci jedna od najboljih masti za njegu Vašeg tijela u jesen i zimu je ghee

Ghee je važan lijek za izgradnju snage jer je to mast koja je najlakša za probavni sustav. Odličan je tonik za jetru i reproduktivne organe, podupire snagu mišića te pobljšava metabolizam masti.

Ghee možete koristiti u kuhanju, namazanog na tostu ili dodanog u jutarnju kašu i variva.

Kokosov maslac je vrlo koristan za održavanje zdrave peristaltike crijeva, za lijepu i nahranjenu kožu te protiv bolnih, upaljenih zglobova. Smiruje živčani sustav te vraća tijelu snagu i vitalnost.

Konzumirajte 1 čajnu žličicu kokosovog ulja dnevno, jednako kao i ghee maslo ili ga pomiješajte s medom kako biste dobili vrlo ukusan i hranjiv desert. 

Za optimalno zdravlje, upotrebljavajte ulja koja odgovaraju Vašoj tjelesnoj konstituciji (doši).

Najbolja ulja za vata došu su ghee, sezamovo, suncokretovo i  maslinovo ulje, za pitta došu ulje suncokreta, kokosov maslac i ghee, a za kapha došu uljekukuruza, maslina, šafrana i gorušice.

Jesen i rana zima su idealno vrijeme da prehranu obogatite mekim sirevima poput finog kozjeg ili ovčjeg sira, domaćeg jogurta, prokuhanog kravljeg (ili bademovog) mlijeka s cimetom koji je pravi tonik za vata došu. Jedite topla, hranjiva variva i juhe obogaćene ghee maslom.

Uživajte u jogi i redovitim, laganim šetnjama od 20 minuta kako biste potaknuli metabolizam masti. Koristite tehnike disanja poput pranayame jer će Vam pomoći u jačanju imuniteta i cjelokupnog organizma prije nego nastupi duga i hladna zima.

Kad slušamo ritam sezonskih promjena, život postaje jednostavniji, kvalitetniji i skladniji.