Nekoliko metara od istočnih zidina kompleksa Al-Aksa smješteno je višestoljetno groblje Al-Yousufiya, poznato i pod nazivom groblje Bab al-Asbat (Lavlja kapija).

Tokom proteklih nekoliko sedmica, društvenim mrežama se šire videosnimci i fotografije na kojima Palestinci ne žele napustiti grobove svojih članova porodice dok ih izraelske snage hapse, tuku i pokušavaju prisilno odvesti.

Izraelske okupacione vlasti u Jerusalemu nastavljaju s planovima izgradnje jevrejskog „nacionalnog parka“ koji treba biti otvoren sredinom 2022. preko dijelova groblja, koje se proteže na parceli većoj od 14 dunuma (1,4 hektara) zemlje.

Prije tri sedmice su radnici iz jerusalemske općine koju kontrolišu Izraelci i izraelskog Zavoda za prirodu i parkove otkrili ljudske ostatke tokom iskopavanja, izazvavši bijes i pokrenuvši talas stalnih protesta i molitvi na tom mjestu.

Palestinci od tada povećavaju svoje prisustvo na groblju, uključujući i one koji dolaze da zaštite svoje mrtve i sukobljavaju se s izraelskim snagama, koje su odgovorile upotrebom suzavca, omamljujućih granata, fizičkim premlaćivanjem, hapšenjima, privremenim zabranama pojedincima da posjećuju ovo groblje.

Najmanje tri Palestinca su ranjena a sedam je zadržano u pritvoru u petak nakon muslimanske molitve na tom mjestu, pored desetaka drugih tokom proteklih nekoliko sedmica.

Očekuje se da će se održati saslušanje na izraelskom jerusalemskom Okružnom sudu iduće sedmice zbog druge peticije koju su predali palestinski advokati nastanjeni u Jerusalemu, protiv iskopavanja koja su u toku.

Osamnaestogodišnji Omar Rashadeh jedan je od Palestinaca koje su izraelske snage uhapsile na groblju 25. oktobra.

„Obavio sam jutarnju molitvu, a potom sam došao da zaštitim djedov grob i grobove mrtvih muslimana“, kazao je Rashadeh Al Jazeeri. „Okupacione snage su me napale teškim udarcima tokom hapšenja kada sam pokušao zaštiti djedov grob.“

Nakon hapšenja, izraelske snage su odvele Rashadeha na ispitivanje, prije nego što su ga oslobodile istog dana i izdale mu privremenu zabranu posjete groblju.

„Iako mi je zabranjeno da dolazim na groblje, ja dolazim svaki dan. Ostat ću ovdje dan i noć da branim grob mog djeda, koji je preminuo prošle godine i koji je bio tako dobar prema meni 17 godina“, nastavlja on.

Groblje Al-Yousufiya jedno je od palestinskih i muslimanskih znamenitosti u okupiranom Istočnom Jerusalemu. Datira još iz ejubidskog perioda, kada je njegovu gradnju naredio muslimanski vođa Salahuddin el-Ejjubi, također poznat i po imenu Jusuf b. Ejjub, po kome ovo groblje i nosi ime.

Uništavanja grobova

Produžetak ovog groblja smješten je na istočnoj strani i poznat je odvojeno kao Groblje mučenika, gdje se trenutno izvode iskopavanja. Dobio je ime po jordanskim, iračkim i palestinskim borcima koji su ubijeni u Jerusalemu dok su ga branili od izraelskih snaga tokom rata 1967.

Nedugo nakon izraelske okupacije Istočnog Jerusalema, Zapadne obale i Gaze, jerusalemska općina je zaplijenila zemlju na kojoj je smješteno groblje.

Okupacione vlasti su tokom protekle decenije, poduzele korake da promijene karakteristike ovog mjesta. Godine 2004. su izdale naredbu da se uništi niz grobova i zabranile su svaki rad na održavanju.

Deset godina kasnije, vlasti su spriječile kopanje novih grobova i zabranile su stanovnicima Jerusalema da tamo  kopaju svoje umrle, dok su uništili niz grobova koji pripadaju Jordancima.

U decembru 2020, izraelska jerusalemska općina, kojoj su se pridružili doseljenici, počela je provoditi projekat izgradnje parka, i razrušila je jedan od zidova koji oivičava groblje, kao i nekoliko arheoloških stepenica na ovom mjestu.

Mustafa Abu Zahra, koji je na čelu Odbora za očuvanje islamskih groblja u Jerusalemu, rekao je Al Jazeeri da izraelska okupaciona općina i Zavod za prirodu i parkove „imaju namjeru uništiti znamenitosti koje okružuju džamiju Al-Aksu“.

On je kazao da grobovi na groblju Al-Yousufiya pripadaju palestinskim jerusalemskim porodicama Bakarat, Nababta, Bashir i Rashadeh, između ostalih.

Abu Zahra je objasnio da su ljudi koji provode iskopavanje i poravnavanje buldožerima na terenu doseljenici iz Zavoda na prirodu i parkove i da su naoružani.

Judaiziranje islamskih znamenitosti

Iz odbora su kazali da su iskopavanja u Al-Yousufiyi dio izraelske politike napada na islamske lokacije u Jerusalemu.

„Napadi na islamska groblja u Jerusalemu započeli su čim je počela okupacija ovog grada [1967], s ciljem uništavanja i judaiziranja arapskih i islamskih znamenitosti“, kazao je Abu Zahra.

On je ukazao na nekoliko palestinskih groblja sa takvim politikama, uključujući i groblje Ma’man Allah – jedno od najstarijih u gradu.

Ovo groblje i predio koji mu pripada preimenovano je u „Mamilla“, dok su njegovi dijelovi sravnjeni sa zemljom da se izgradi javni park kao i izraelski muzej.

Abu Zahra je kazao da je u grobljima palestinskih sela koja su etnički očišćena 1948, „ostalo još samo nekoliko grobova“ kao u selima Yalu i Imwas, na obodu Ramle, na čijem mjestu je Izrael izgradio „park Kanada“.

Slično tome, u onome što je sada poznato kao Zapadni Jerusalem, samo je nekolicina grobova ostala u etnički očišćenim selima Malha i Deir Yassin.

„Ovi su grobovi još svjedoci zločina“, kazao je Abu Zahra.

A nazad na groblju Al-Yousufiya, Rushdeh se prisjeća kako mu je pokojni djed grijao ruke zimi.

„Kada bih se rukovao s njim, on bi osjetio koliko su mi hladne ruke i držao bi ih u svojima dok se ne ugriju. Danas ja dolazim da ugrijem njegov grob svojim prisustvom“, kazao je on.

Ola Nababta, jedna od žena koje su snimljene prošle sedmice kako ne želi otići sa sinovljevog groba dok su izraelske snage pokušavale da vrše iskopavanja u njegovoj blizini, kaže da je dolazila dvaput sedmično na ovo groblje da se moli za svog sina, Alaaa.

„Samo preko mene mrtve će iskopati grob mog sina“, kazala je Nababta Al Jazeeri, objašnjavajući kako je pretučena.

Nababta je kazala da su druga dvojica njenih sinova Bahaa i Ihab, sahranjena na groblju Bab al-Rahma, gdje izraelske vlasti također iskopavaju grobove i gdje sada zabranjuju sahranjivanje.

„Groblje Yousufiya i Groblje mučenika su mjesta na kojima se sahranjuju sve jerusalemske porodice“, kaže je Nababta.

„Izrael tjera stanovnike Jerusalema, žive i mrtve, kako bi izbrisao njihovo prisustvo u ovom gradu i kako bi kontrolisao i judaizirao ovaj grad.“